Ben je op of na 1 januari 2022 begonnen als zorgaanbieder? Dan weet je dat je moet voldoen aan de meldplicht op grond van de Wtza. Deze melding doe je via een formulier waarvoor je een eHerkenning nodig hebt.
De eHerkenning vraag je aan voor de periode van één jaar. Wij krijgen regelmatig de vraag of het zinvol is om de eHerkenning te verlengen als je hebt voldaan aan je meldplicht. Anders gezegd, heb ik die eHerkenning verder nog nodig als zzp’er in de zorg?
Wtza staat voor Wet toetreding zorgaanbieders. De Wtza-meldplicht geldt voor (bijna) alle zelfstandig zorgaanbieders die op of na 1 januari 2022 zijn gestart. Zonder je te melden mag je niet starten met het verlenen van zorg. Met de melding laat je weten dat je als nieuwe zorgaanbieder start en binnen welk gebied van de zorg je gaat werken.
Meer lezen over de Wtza? In onze kennisbank vind je hierover verschillende artikelen, bijvoorbeeld ‘Wet toetreding zorgaanbieders – Wtza’ en ’Fabels over de Wtza’.
Om je te melden voor de Wtza moet je jezelf kenbaar kunnen maken als zelfstandig ondernemer. Voor ondernemers en ondernemingen is daarvoor een eigen digitaal identificatiemiddel ontwikkeld; de eHerkenning. Deze eHerkenning is vergelijkbaar met het DigiD voor natuurlijke personen.
Meer lezen over de eHerkenning, bijvoorbeeld over welk beveiligingsniveau je nodig hebt of waar je het aanvraagt? Klik hier (fabel 4)
Er zijn voor zzp’ers in de zorg drie redenen om een eHerkenning aan te houden:
Kortom, heb je als zorgverlener aan de meldplicht voldaan en is het bovenstaande niet van toepassing? Dan is er geen reden om je eHerkenning steeds opnieuw te verlengen. Mocht je op enig moment toch weer eHerkenning nodig hebben, dan is een nieuwe aanvraag zo gedaan.
Geen relevante artikelen opgegeven.