Wij gaan in op de specifieke onderdelen van de Wkkgz die gelden voor zzp’ers in de zorg. Hier bespreken we de vier onderwerpen waar je als zzp’er in de zorg aan moet voldoen. Of je nu werkt in de operatiekamer van een ziekenhuis, een avonddienst vervult in een verpleeghuis, een alternatieve geneeswijze biedt of eigen PGB-cliënten hebt; de nieuwe kwaliteitswet Wkkgz is op jou van toepassing.

Wkkgz-eisen: vier onderdelen van de wet

Hieronder: de vier essentiële onderdelen om te voldoen aan de Wkkgz.

1. Werken met een kwaliteitssysteem

Een kwaliteitssysteem staat voor een opzet in jouw onderneming die op een ‘systemische’ wijze een aantal dingen op orde heeft. Veel zorgverleners denken hierbij gelijk aan een HKZ-achtige papierwinkel die tot allerlei nutteloze verplichtingen leidt, maar dat wordt hier niet mee bedoeld.

Een systematische manier van werken die tot kwaliteit leidt, kun je op een eigen manier vorm geven. Wat van belang is, is dat je kunt aantonen dat je bezig bent met kwaliteit en begrijpt welke onderdelen daaronder vallen. De Inspectie voor de Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) zou daar vragen over kunnen stellen. Daarnaast is het ook een verkoopargument richting cliënten / patiënten / zorgverzekeraars / gemeenten / zorgorganisaties et cetera dat je actief bezig bent met kwaliteit.

De aankomende periode lees je bij SoloPartners meer over wat je binnen je kwaliteitssysteem georganiseerd moet hebben.

2. Goed omgaan met klachten

Een klacht is niets meer dan een uiting van onvrede over de wijze waarop zorg verleend is. Je kan het bekijken als het niet behalen van verwachtingen. Het is belangrijk dat je hier op een volwassen wijze mee omgaat.

Klachten worden vanuit zorgwetgeving niet gezien als zwart op wit beschrijvingen van verwijtbare fouten, maar als kansen om in het vervolg teleurstellingen of schade te vermijden. Het is hierbij natuurlijk wel van belang dat je deze klachten serieus neemt.

De wetgever heeft op dat punt een nieuwe eis gesteld. Iedere zorgaanbieder (dus ook zzp’ers) dient te beschikken over een klachtenfunctionaris en een aansluiting op een Geschilleninstantie.

Met een abonnement bij SoloPartners heb je automatisch beide zaken op orde, maar daar stopt het niet bij. Laten zien dat je van je fouten leert, ze goed registreren en een lerende houding aannemen zijn van groot belang.

3. Leren van incidenten

Waar een klacht vooral een wijze is waarop de cliënt zich uit bij ongenoegen, zijn er uiteraard ook situaties die niet altijd tot een klacht leiden, maar die wel een leerproces zouden kunnen voeden. Kleine fouten die je maakt en die in het vervolg voorkomen zouden moeten worden. Of grote fouten die mogelijk tot grotere consequenties zouden kunnen leiden.

De wettelijke definitie van een incident is: ‘een niet beoogde of onverwachte gebeurtenis die betrekking heeft op de kwaliteit van de zorg, en heeft geleid, had kunnen leiden of nog zou kunnen leiden tot schade bij de cliënt’. Je moet niet alleen in actie komen bij een klacht. De wetgever verwacht ook dat je dit doet als er zich een incident voltrekt.

Open zijn over de fouten die je maakt, het bespreekbaar maken van de consequenties en het volgens de wet registreren ervan zijn hierbij van belang.

4. Voldoen aan overige wettelijke verplichtingen

Los van het kwaliteitssysteem, het ontvangen van een klacht of het omgaan met incidenten, zijn er ook nog een aantal losse zaken waar je als zzp’er aan moet voldoen.

Zo dien je in sommige gevallen verplicht over een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) te beschikken, is het van belang dat je onderzoek doet met wie je samenwerkt, dien je op een juiste wijze om te gaan met geweld binnen de zorgrelatie, behoor je objectieve informatie aan de cliënt te verstrekken en ben je formeel gehouden aan het plegen van goed onderhoud aan medische apparatuur. Wat dit in detail voor jou betekent stellen we ook aan de orde de aankomende maanden.

Je staat er niet alleen voor

SoloPartners is jouw partner om de Wkkgz eisen verder uit te werken. Met een SoloCompleet-pakket heb je alle tools in handen om te kunnen voldoen aan de Wkkgz. Deze zijn beschikbaar in een persoonlijke MijnSolo-omgeving.

Relevante artikelen

Geen relevante artikelen opgegeven.