Om de kwaliteit van de door jou geleverde zorg te waarborgen en verbeteren, is in de Wet kwaliteit, klachten en geschillen in de zorg (Wkkgz) het onderdeel ‘reflecteren’ opgenomen; een onderdeel van je kwaliteitssysteem. Een van de mogelijkheden om te reflecteren is ‘intervisie met beroepsgenoten’. Wat is intervisie, hoe pak je dit aan en hoe voldoe je aan de wettelijke eis om te reflecteren? Je leest het in dit artikel. Onderaan het artikel vind je hoe SoloPartners jou helpt bij het voldoen aan de eis van de Wkkgz om te reflecteren (intervisie).

Wat is intervisie

Als zzp’er in de zorg werk je zelfstandig, maar voor dit onderdeel heb je toch echt anderen nodig. Intervisie is een vorm van ‘collegiale consultatie waarbij professionals uit hetzelfde vakgebied elkaar helpen bij vraagstukken en uitdagingen uit hun dagelijkse praktijk’. Met andere woorden; je bespreekt met beroepsgenoten de resultaten van je behandelingen/zorgverlening. En je bespreekt de eventuele incidenten en klachten die zich hebben voorgedaan. Vanzelfsprekend doe je dit geanonimiseerd. Kijk of er lessen uit de resultaten, incidenten en klachten te trekken zijn. Plan minimaal één keer per jaar een intervisie-moment met beroepsgenoten.

Wat is het doel van intervisie

De resultaten van je zorgverlening vormen de basis voor de reflectie. Daarbij moet je ook eventuele incidenten en klachten uit de voorgaande periode betrekken. Het doel is om te leren van de resultaten, klachten en incidenten én op basis daarvan verbeteringen voor de zorgverlening door te voeren. Verder zorgt een intervisie ervoor dat je:

  1. bewuster bent van het handelen in complexe situaties;
  2. kunt aantonen dat je voldoet aan de wettelijke eisen;
  3. groeit in kennis.

Intervisie – met wie?

Reflecteren, onder meer via intervisie, is een wettelijke eis vanuit de Wkkgz; andere zorgprofessionals zijn hier dus ook toe verplicht. Wie kan er aansluiten bij een intervisie-moment? Dat mag een zorgprofessional met hetzelfde niveau zijn, maar ook een professional vanuit een andere tak in de zorg. Iemand die anders denkt/zorgt kan er namelijk juist voor zorgen dat je tot andere inzichten komt. De enige eis is dat jullie ‘beroepsgenoten’ zijn; en dat is een heel ruim begrip…

Wat leg je vast?

Naar aanleiding van de intervisie met beroepsgenoten leg je de bespreking vast in een ‘reflectieverslag’. Noteer de getrokken conclusies en de voorgenomen maatregelen ter verbetering. In hoofdlijnen moeten in dit verslag de volgende onderdelen zijn opgenomen:

  1. datum, locatie en deelnemers/beroepsgenoten;
  2. ingebrachte casus;
  3. resultaat/klacht/incident;
  4. dilemma/leerdoel/doelstelling;
  5. gestelde vragen en feedback;
  6. gezamenlijk leereffect;
  7. voorgenomen maatregel(en) ter verbetering.

Verbeterplan

Naast het vastleggen van de casus en voorgenomen maatregelen, moet de inbrenger van de case een verbeterplan opzetten. Beschrijf in dit verbeterplan wanneer je de maatregelen hebt ingevoerd en wat je verwacht dat dit nieuwe inzicht je brengt. Plan meteen een evaluatiemoment; een datum waarop je gaat terugkijken op dit onderdeel. Plan zo’n moment direct in je agenda en beschrijf wat het je heeft gebracht.
Zorg ervoor dat je de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ), mochten ze daarom vragen, kan laten zien dat je hebt gereflecteerd en eventueel verbeteringen hebt doorgevoerd. Het gaat om het toezicht op het kwaliteitssysteem, niet om inzage in de incidenten zelf.

Intervisie bij SoloPartners

Als brancheorganisatie voor zzp’ers in de zorg zetten wij ons elke dag voor jullie in. Zo bieden we een meerdere mogelijkheden om eenvoudig aan de reflectie-verplichting te voldoen:

  1. SoloPartners organiseert regelmatig bijeenkomsten die toegankelijk zijn voor zowel leden als niet-leden. De opzet is kleinschalig zodat er voldoende ruimte is voor het stellen van vragen. Tijdens deze bijeenkomsten bieden wij voor én na een masterclass ruimte voor intervisie tussen beroepsgenoten. Zo sla je twee vliegen in één klap; je voldoet aan de reflectie-eis van de Wkkgz en je verruimt je kennis door de masterclass. Zien we jou binnenkort bij een van onze bijeenkomsten?
  2. Online intervisie-tool voor leden
    Als lid van SoloPartners kun je via je persoonlijke MijnSolo-omgeving inloggen en eenvoudig een intervisie (in)plannen. Ben je SoloCompleet-lid? Dan kun je zelf een case inbrengen en een locatie en tijdstip voorstellen. Andere leden kunnen zich hier vervolgens voor aanmelden en zich hierbij aansluiten. SoloPlus-leden en SoloKennis-leden kunnen alleen aansluiten bij een aangemaakte intervisie (en dus niet zelf een intervisie ‘aanmaken’). Log in en bekijk welke intervisies momenteel staan gepland. Of plan een eigen intervisie in.
    Klik hier voor de handleiding ‘Intervisie’ met afbeeldingen binnen jouw MijnSolo-omgeving.
    Let op: SoloPartners is niet verantwoordelijk voor het verloop en de kwaliteit van deze intervisie-mogelijkheid. De onderlinge communicatie verloopt rechtstreeks tussen de aanmaker/organisator en de deelnemer(s); zonder tussenkomst en bemoeienis van SoloPartners.
  3. NIEUW – Online-intervisie georganiseerd én begeleid door SoloPartner
    Vanaf 2025 bieden wij online-intervisies aan die worden georganiseerd én begeleid door SoloPartners. Kijk in de agenda voor de data en meld je aan.

Nog geen lid van SoloPartners? Bekijk hier onze abonnementen. Heb je een SoloPlus lidmaatschap (voorheen Basislid) maar wil je je lidmaatschap upgraden naar SoloCompleet (voorheen kwaliteitslid)? Klik kan hier.

 

 

 

 

Relevante artikelen

Geen relevante artikelen opgegeven.