Om de kwaliteit van de door jou geleverde zorg te waarborgen en verbeteren, is in de Wet kwaliteit, klachten en geschillen in de zorg (Wkkgz) het onderdeel ‘reflecteren’ opgenomen; een onderdeel van je kwaliteitssysteem. Een van de mogelijkheden om te reflecteren is ‘intervisie met beroepsgenoten’. Wat is intervisie, hoe pak je dit aan en hoe voldoe je aan de wettelijke eis om te reflecteren? Je leest het in dit artikel. Onderaan het artikel vind je hoe SoloPartners jou helpt bij het voldoen aan de eis van de Wkkgz om te reflecteren (intervisie).
Als zzp’er in de zorg werk je zelfstandig, maar voor dit onderdeel heb je toch echt anderen nodig. Intervisie is een vorm van ‘collegiale consultatie waarbij professionals uit hetzelfde vakgebied elkaar helpen bij vraagstukken en uitdagingen uit hun dagelijkse praktijk’. Met andere woorden; je bespreekt met beroepsgenoten de resultaten van je behandelingen/zorgverlening. En je bespreekt de eventuele incidenten en klachten die zich hebben voorgedaan. Vanzelfsprekend doe je dit geanonimiseerd. Kijk of er lessen uit de resultaten, incidenten en klachten te trekken zijn. Plan minimaal één keer per jaar een intervisie-moment met beroepsgenoten.
De resultaten van je zorgverlening vormen de basis voor de reflectie. Daarbij moet je ook eventuele incidenten en klachten uit de voorgaande periode betrekken. Het doel is om te leren van de resultaten, klachten en incidenten én op basis daarvan verbeteringen voor de zorgverlening door te voeren. Verder zorgt een intervisie ervoor dat je:
Reflecteren, onder meer via intervisie, is een wettelijke eis vanuit de Wkkgz; andere zorgprofessionals zijn hier dus ook toe verplicht. Wie kan er aansluiten bij een intervisie-moment? Dat mag een zorgprofessional met hetzelfde niveau zijn, maar ook een professional vanuit een andere tak in de zorg. Iemand die anders denkt/zorgt kan er namelijk juist voor zorgen dat je tot andere inzichten komt. De enige eis is dat jullie ‘beroepsgenoten’ zijn; en dat is een heel ruim begrip…
Naar aanleiding van de intervisie met beroepsgenoten leg je de bespreking vast in een ‘reflectieverslag’. Noteer de getrokken conclusies en de voorgenomen maatregelen ter verbetering. In hoofdlijnen moeten in dit verslag de volgende onderdelen zijn opgenomen:
Naast het vastleggen van de casus en voorgenomen maatregelen, moet de inbrenger van de case een verbeterplan opzetten. Beschrijf in dit verbeterplan wanneer je de maatregelen hebt ingevoerd en wat je verwacht dat dit nieuwe inzicht je brengt. Plan meteen een evaluatiemoment; een datum waarop je gaat terugkijken op dit onderdeel. Plan zo’n moment direct in je agenda en beschrijf wat het je heeft gebracht.
Zorg ervoor dat je de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ), mochten ze daarom vragen, kan laten zien dat je hebt gereflecteerd en eventueel verbeteringen hebt doorgevoerd. Het gaat om het toezicht op het kwaliteitssysteem, niet om inzage in de incidenten zelf.
Als brancheorganisatie voor zzp’ers in de zorg zetten wij ons elke dag voor jullie in. Zo bieden we een meerdere mogelijkheden om eenvoudig aan de reflectie-verplichting te voldoen:
Nog geen lid van SoloPartners? Bekijk hier onze abonnementen. Heb je een SoloPlus lidmaatschap (voorheen Basislid) maar wil je je lidmaatschap upgraden naar SoloCompleet (voorheen kwaliteitslid)? Klik kan hier.
Geen relevante artikelen opgegeven.